Week 3 - Vertrek, ontvangst en een terrorboom! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Debbie Noordijk - WaarBenJij.nu Week 3 - Vertrek, ontvangst en een terrorboom! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Debbie Noordijk - WaarBenJij.nu

Week 3 - Vertrek, ontvangst en een terrorboom!

Blijf op de hoogte en volg Debbie

11 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo allemaal!

Wat vliegen de dagen voorbij. De derde week is alweer bijna om! Dit gevoel komt volgens mij doordat het werk in een kindertehuis erg druk (ja écht heel!) en afwisselend is. Er gebeuren iedere dag nieuwe dingen. In dit derde reisverslag zal ik vertellen wat me de afgelopen week weer is overkomen.

Nu ik hier al een aantal weken aan het werk ben zou je misschien denken dat het naar verloop van tijd een beetje saai wordt. Nou, dat is zeker niet het geval! Ik houd me namelijk niet alleen bezig met het verzorgen van de baby's. Zo heb ik afgelopen week de taak op me gekregen om kerstkaarten voor de sponsoren van Ethembeni te maken. Deze sponsoren hebben het afgelopen jaar specifiek geld aan ons kindertehuis gegeven. Dit betekent niet dat het geld in een grote pot van het Leger des Heils gaat, maar dat al het geld daadwerkelijk terecht komt bij Ethembeni en hier aan de kinderen wordt besteed. Als je dus een goed doel wilt steunen (en die tijd van het jaar is alweer in aantocht: Serious Request en andere goede doelen acties komen er weer aan!) kan je wat mij betreft je geld beter direct aan een kindertehuis, klein bedrijfje etc. geven, dan aan een grote overkoepelende organisatie. Je weet daar over het algemeen niet wat er met je geld wordt gedaan en ik heb hier gezien dat het geld echt goed terecht komt. Daarnaast wordt er eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief rondgestuurd om te vertellen wat er met het geld gebeurd is en hoe het met de kinderen en het kindertehuis gaat. De kerstkaarten, waar ik me dus mee heb bezig gehouden, zijn er om de sponsoren op een persoonlijke manier te bedanken voor hun steun.

De sponsoren mogen ook wel heel blij zijn met die kaarten, want het was een hoop werk! Allereest heb ik alle toddlers de kaarten laten kleuren met krijtjes en hun naam op de kaart geschreven. Daarna is er een speciale fotodag ingelast om portretfoto's van ze te maken. Die foto's zouden daarna in de kaarten worden geplakt, zodat de sponsoren konden zien welke toddler hun kerstkaart gekleurd had. Het leek Heather en mij wel leuk als er een kerstboom op de achtergrond van de foto te zien zou zijn en als klap op de vuurpijl hadden we ook van die kerstglitter haarbanden gekocht, die de kinderen op hun hoofd konden zetten. Je voelt het misschien al aankomen, maar de helft van de kleintjes was doodsbang voor óf de glitterhaarband óf de supergriezelige kerstboom óf voor allebei! Het was dus een hele kunst ze zo ver te krijgen om toch op de foto te gaan. Dit lukte redelijk (alhoewel sommigen echt huilend op de foto staan!). Na de foto's uitgeprint en gelamineerd te hebben (dit duurde ook lang!) hebben Christa en ik de foto's in de kaarten geplakt en ze versierd met glitter en glitterstickers. Na veel zwoegen waren ze eindelijk af en het resultaat mag er zijn! Ik ben trots!

Naast kerstkaarten versieren heb ik ook verschillende keren aan de receptie gezeten. Alleen aan het begin en aan het einde van de dag is het er druk (verschillende werknemers moeten dan in en uitchecken) maar de rest van de tijd is het alleen een kwestie van de telefoon opnemen en is het er erg rustig. Ik heb alle magazines en boekjes die bij de balie liggen allemaal al gelezen!

Verder ben ik nog veel met de kleintjes bezig en dat blijft zo ontzettend leuk! Het was afgelopen week echt heel warm (rond de 30 graden) en daarom besloot Heather een nieuw zwembadje voor de toddlers te kopen. Natuurlijk moest dat eerst uitgetest worden.... met als gevolg dat Christa en ik lekker in het badje zijn gaan liggen! Later kwamen daar ook de kleintjes bij, en een lol dat ze hadden! Heel erg leuk om te zien.

Er zijn van de week ook weer indrukwekkende dingen gebeurd. Zo heb ik voor het eerst meegemaakt dat er baby'tjes werden binnengebracht. En niet 1, maar 4! Vooral de verhalen raken je diep. Zo is er een baby van 3 dagen oud binnengebracht. Ze is gevonden door een politieagent die door een groepje kinderen werd gewezen op een plastic tas. Daarin lag dit baby'tje, met alleen een t-shirtje aan. Een ander aangrijpend verhaal is dat een moeder haar baby aan een straatverkoper gaf en zei dat ze even naar de wc moest. Ze is nooit meer teruggekeerd. Je schrikt echt heel erg als je dergelijke verhalen hoort en nog meer als je daarna de baby ziet waarover het gaat. Het zijn allemaal zulke mooie kindjes. Je kan gewoon niet geloven dat iemand zijn baby zo achterlaat. Maar ja, het gebeurt en Ethembeni ontvangt zoveel mogelijk kinderen met open armen. Heel mooi om daar nu deel van uit te maken.

Naast het ontvangen van baby's vertrekken er ook een hoop. Er wordt gestreefd naar adoptie of de terugkeer naar de biologische ouders. De overplaatsing naar een ander tehuis willen Heather en Neil zo veel mogelijk vermijden. Alle kinderen hebben een familie en gezin nodig! Deze week is er een van mijn lievelingetjes geadopteerd (je wilt het niet maar je krijgt toch je lievelingetjes, het is onvermijdelijk). Ik had het er wel eventjes moeilijk mee het kindje te zien weggaan met haar nieuwe ouders, maar daarna denk je toch aan het feit dat het nu veel beter af is met een heel nieuw gezin.

Kortom, ik heb in de afgelopen week weer een hoop meegemaakt. We zullen zien wat volgende week weer gaat gebeuren!

Baie groete en soen!

Debbie

  • 11 Oktober 2012 - 12:09

    Sjaak:

    De foto's van de kinderen zagen er iig goed uit, dus je hebt ze goed gekalmeerd! Kus!

  • 11 Oktober 2012 - 17:18

    Hilde:

    Inderdaad hele mooie foto's! Die kleintjes zijn om op te vreten met hun glitterhaarbanden met bolletjes!Je zult het nog moeilijk krijgen als je weer naar huis komt. Tot vanavond op de skype!
    Kus ma

  • 11 Oktober 2012 - 17:18

    Hilde:

    Inderdaad hele mooie foto's! Die kleintjes zijn om op te vreten met hun glitterhaarbanden met bolletjes!Je zult het nog moeilijk krijgen als je weer naar huis komt. Tot vanavond op de skype!
    Kus ma

  • 11 Oktober 2012 - 18:40

    Mia Wanrooij.:

    Hèè Debbie, Zò dat zijn inderdaad belevenissen die je niet snel zult vergeten ! Geniet verder van dit mooie werk wat je daar doet; geweldig kul ! groetjes uit `t Krabbegat ! Oudoe.

  • 12 Oktober 2012 - 21:55

    Henny:

    Leuk om te horen dat je er zo van geniet . Ook wel vreemd denk ik om bij een temperatuur van 30 gr. met kerstkaarten en aanverwanten bezig te zijn. Toen je het zwembad in plonsde voelde je je even Ranomi zeker? Als je in 2016 naar Rio wilt moet je nog wel aan je keerpunten werken hoor.;p liefs Henny

  • 14 Oktober 2012 - 19:51

    Floor Huijbregts:

    We hebben afscheid feetje ik had topmodelkleurboek potlooden pen klas op de fotto ik ga naar nieuwe school klaeon morgen gaan we naar. Duinrel pertpark ik heb twee kaarten naar guus meeuwis groot zachte g in eindhoven met moeder .

    Even ter verduidelijking. Floor gaat na de herfstvakantie naar de Kameleon. Ze werd niet opgenomen in de nieuwe groep. Afgelopen vrijdag hebben we een grote fuif gehouden voor haar oude klas. Erg leuk en ze is super verwend. Een vriendin die goed kan tekenen heeft haar nagetekend. Als afscheid heeft ze van school twee kaarten voor het concert van Guus m gehad.

    Dikke Kus Floor en is mis jou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 7850

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 12 December 2012

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika!

Landen bezocht: